Uitslagen en jury rapporten van het film festival - Nova-Noord

NOVA-Noord
Non-profit filmers
Noord Nederland
Menu
Menu
Ga naar de inhoud

Uitslagen en jury rapporten van het film festival

Uitslagen Filmfestival 2021





Jury verslagen  van de films

Film 2
Titel: “ Het versterken van een monumentale schoorsteen ”
Een non-fictie film van Wobbe Gorter.
Individueel lid.

Korte inhoud:
Reportage over het aardbevingsbestendig maken van een oude gemetselde fabrieksschoorsteen in Hoogezand.

Verhaalstructuur:
De opening bestaat uit foto’s van het monument.
Daarna volgen we chronologisch de werkzaamheden die nodig zijn om deze schoorsteen te verstevigen. Er zijn interviews met enkele verantwoordelijken.
Een voice-over begeleidt het gehele proces.

Filmische vormgeving:
De fotobeelden, bij de start van de film, komen wat primitief over, ook door de zwarte kaders. Dit vormt een stijlbreuk.
Het camerawerk is heel bijzonder. De maker heeft zelfs de moeite genomen om, bovenop de schoorsteen, beelden te maken van de afwerking. Enkele shots, waarbij we de hoogte goed kunnen zien, zouden de film versterkt hebben. De camera zit bovenop de actie.
Er is een goede afwisseling van totalen, half-totalen en we hebben diverse goede close-ups gezien van verschillende werkzaamheden.
De voice-over heeft een duidelijke stem en een goed verhaal. Beeld en voice-over vullen elkaar goed aan. De informatie is interessant, niet alleen het technische proces maar ook de reden voor deze restauratie worden genoemd.
De interviews zijn duidelijk te verstaan en voegen iets toe aan het gehele proces dat goed te volgen is, Ook voor de niet-technische mens.
Het geluid is goed, we horen veel set-noise wat de jury wel aanspreekt.
De montage is goed verzorgd.

Bijzondere elementen:
Interessante informatieve film over een actueel en bijzonder onderwerp.
Bijzonder document voor de doelgroep.  

ZILVER

Film 3
Titel: “ Jurjen ”
Een fictie film van Henk van de Brug.
Individueel lid.

Korte inhoud:
Een oud ijzerboer kan zijn draai niet vinden en verkiest uiteindelijk het leven als dakloze  kroegtijger boven huisje, boompje, beestje.

Verhaalstructuur:
In een lineaire vertelling volgen wij de belevenissen van Jurjen. De voortgang van het verhaal is traag. Het scenario is het probleem in deze film. Er is nauwelijks sprake van een indeling in aktes. Er zijn geen duidelijke wendingspunten. De scenes die de film boeiend kunnen maken, zoals het conflict rondom de deurwaarder, zijn niet voldoende uitgewerkt terwijl de scènes in het café met de glazen weer teveel aandacht krijgen. De acties vormen eigenlijk allemaal kleine losse verhaaltjes en die duren ook vaak te lang, bijvoorbeeld de act met de glazen en de vrijpartij in het café.
Het plot van de film is, dat hij toch liever de oudste stapper van de stad wil zijn zoals in het muziekje dat steeds terugkeert in de film.

Filmische vormgeving:
Het verhaal speelt zich af op diverse locaties en die zijn goed gekozen, kraakpand, café (sfeervol) en woonboot. We zien ook diverse set-ups zoals het pinnen van de moeder en het chanteren van Jurjen met het hondje om het geld te krijgen, dat idee is goed. De casting is goed en er wordt geloofwaardig geacteerd. De confrontatie over het kraakpand is goed en dat wordt lekker kort gehouden, goed gemonteerd.
Het camerawerk is consequent afstandelijk, waardoor beelden geen betrokkenheid creëren.
Een voorbeeld hiervan is de scène waarbij hij de jongen helpt met de fiets, we hadden deze closer willen zien en hier was ook wel een close-up van te maken geweest. Ga meer op de actielijn zitten met de camera. Een mooi shot zien we als Jurjen bij de kerk ligt te slapen in zijn bakfiets.
Bij de dialogen heeft niet iedereen een zender en daarom zijn personen soms minder goed te verstaan.
De montage is goed verzorgd, maar het geheel kan veel korter.
Het terugkerende muziekje in de film vormt een leuk thema.

Bijzondere elementen:
Het plezier van filmen met elkaar is duidelijk aanwezig in het enthousiasme van iedereen.
Dat is ook een heel belangrijk element.
Misschien eens advies vragen aan een scriptdokter of scenarioschrijver bij de volgende film.

BRONS


Film 4
Titel: “ No Judgement ”
Een non-fictie film van Hilko Hof.
A.F.C.

Korte inhoud:
Documentaire over wat mensen beweegt om een tatoeage te laten zetten.

Verhaalstructuur:
De korte intro met een modeverkoper is de aanleiding tot deze film.
Een stukje geschiedenis, met beeldmateriaal, omtrent het ontstaan van de tattoos.
Hierna volgen we de diverse personen, degenen die de tattoos zetten en de klanten die deze op hun lichaam geplaatst willen hebben.
De klanten hebben diverse redenen om een tattoo op hun lichaam te laten tatoeëren en die gesprekken worden weergegeven in de film.
We zien en horen ook een interview met de tatoeëerder van de zaak.

Filmische vormgeving:
De jury is niet enthousiast omtrent de keuze van de maker om de modeverkoper te gebruiken als ingang voor het verhaal bij de tattooshop. Dit wordt als een overbodige scène ervaren en een stijlbreuk.
Door de kracht van de “portretten” vervagen eisen en verwachtingen ten aanzien van de vormgeving. Er is best kritiek op de belichting, de verstaanbaarheid en de rommelige montage, maar de inhoud van de verhalen is  zo boeiend, open en indringend, dat die “bijzaken” wegvallen. Het verhaal van de Indonesische man springt eruit. Mooi opgebouwd en openhartig. We krijgen een kijkje in zijn ziel. Deze man zou een goed uitgangspunt voor een documentaire kunnen zijn. De reactie van zijn vriendin is ook hartverwarmend. Nu is hij één van de anderen. Soms mist de jury ook het doorvragen bij de mensen zoals bij de man die vertelt wat hij met de tattoos, op zijn gezicht, verbergt. Ook kan de interviewer meer open vragen stellen.

Bijzondere elementen:
Een bijzonder onderwerp dat ons leert om niet te snel te oordelen. Deze film is sterk door zijn inhoud. Met wat meer voorbereiding en aandacht voor het filmische gedeelte was het een prachtig totaalproject geworden. Dit wordt nu ervaren als een gemiste kans.  

BRONS

Film 5
Titel: “ Een goed gesprek ”
Een fictie film van de groep Teun Dijk
B.V.C. Jongeren Film Studio

Korte inhoud:
Pesten op school en hoe pak je dat probleem aan?  Zo bijvoorbeeld.

Verhaalstructuur:
Het verhaal gaat over het pesten van Teun. Het is opgebouwd uit 3 hoofdstukken.  (aktes)
Het pesten, het gesprek en de oplossing van de jongeren zelf.
Het wordt zonder terugblikken (flash back) of vooruitblikken (flash forward) verteld. Het wendingspunt zien we als een oudere zus, tevens begeleider van de BSO, ingrijpt. Daarna volgt er een klassengesprek, waarbij de docent de gehele klas erbij betrekt. Het slot is het gesprek tussen 2 pesters die het liever anders opgelost zien.
Je kunt de film zien als een docudrama.
Filmische vormgeving:
De camera legt de meeste gebeurtenissen vast in totalen. Daardoor worden er kansen gemist om het verhaal spannender te maken. Als je meer close ups maakt van de
pesters, tijdens het gesprek in de klas en van Teun dan wordt de kijker er meer bij betrokken en blijven we niet zo afstandelijk meekijken. De eerste vechtscène wordt spannender als we onder het “nepstompen” een paar stevige klappen monteren. Het spel van Teun is prima, maar ook de anderen spelen geloofwaardig. De gesproken tekst is naturel waardoor de film vlot en dynamisch verloopt.
Aan het geluid kan nog meer aandacht worden besteed. Soms is niet alles goed te verstaan omdat niet alle hoofdrolspelers een zender hebben. Of beter werken met de hengel.
De montage is vlot en ondersteunt drama en ritme. Wel even opletten dat teksten als “actie” niet in de film blijven zitten.

Bijzondere elementen:
Het onderwerp pesten is actueel en leeft onder de schooljeugd, goede en dappere keuze.
De oplossing van twee pestkoppen vormt een goed slot.

BRONS


Film 6
Titel: “ In goede en kwade dagen ”
Een non-fictie film van Flore Pensaert.
Individueel lid.

Korte inhoud:
Het leven van hoogbejaarden, die te maken krijgen met het verlies van naasten, ziekten, afhankelijkheid van mantelzorgers en kinderen.
 
Verhaalstructuur:
Het verhaal speelt zich af in 3 aktes. Het overlijden van de zoon. De val en beenbreuk van de oude vrouw en de emotionele herinneringen aan alle gebeurtenissen tijdens de oudejaarsviering. In de eerste akte komt het afscheid nemen van een geliefde aan de orde. In het bijzonder die van de ouders en hun zoon. In de tweede akte vraagt het conflict tussen moeder en dochter alle aandacht. In de derde zien we vooral het verdriet en de emoties die opkomen bij de herinneringen.
Het is een realistisch verhaal waarbij de interacties tussen de familieleden goed overkomen.

Filmische vormgeving:
De titel en de inhoud staan niet in goede verhouding, er worden weinig “goede” dagen getoond.
De camera registreert observerend en is heel dicht bij de mensen. Knap is dat er geen moment is dat de aanwezigheid van de camera wordt verraden; het geheel speelt zich realistisch af. De strijd tussen de nukkige moeder en haar dochter is treffend in beeld gebracht. Het beeld van de ouders, als zij op de begraafplaats lopen, is mooi. Alleen de benen en de stok. De montage is goed gedaan, bijvoorbeeld de tijdsprongen zoals de rit met de “papagaai” en moeder onderweg naar huis.  Ook zijn er mooie inserts in verwerkt, zoals de hoestende zoon in het begin en de ontdekking dat de zoon is begraven terwijl hij uitgestrooid had willen worden. De taal maakt de film authentiek, maar het is goed dat hij ondertiteld is.

Bijzondere elementen:
Een bijzonder mooi familieportret, aandoenlijk verfilmd. Mensen, vol emotie laten veel indruk achter. Uit het leven gegrepen.

GOUD

Film 7
Titel: “ Olifanten in het Nationale Park Chitwan ”
Een non-fictie film van Tobias Stokhof.
Individueel lid.

Korte inhoud:
Vakantiereportage met documentaire eigenschappen die plaatsvindt in het Nationaal Park Chitwan in Nepal.

Verhaalstructuur:
De inleiding in de dierentuin valt wat uit de toon.
De film wekt de indruk dat tijdens het bezoek aan het Nationale Park veel beeldmateriaal is verzameld. De veelheid aan thema’s is overweldigend groot waardoor de film een fragmentarisch karakter krijgt.
Via een instructieve voice-over is een verhaallijn aan de film toegevoegd.
Er is een vergelijking gemaakt tussen de omgang met de olifanten jaren geleden en nu, waarbij duidelijk wordt dat de maker het dierenwelzijn belangrijk vindt.

Filmische vormgeving:
Schitterende beelden, mooi rustig verfilmd, wat past in het ritme van de olifant.
Wat meer close-ups had de kijker nog beter betrokken bij de diverse gebeurtenissen. We zien nu veel totalen wat het geheel afstandelijk maakt. De beelden van de andere dieren zijn mooi, maar passen niet in het thema en de titel van de film. De voice-over vertelt, met een prettige stem, interessant commentaar dat de beelden goed aanvult. De “ik” vorm in het commentaar geeft wel het idee met de maker mee te kijken.
Er is een goede afwisseling met live geluid. De muziek is ondersteunend en dat is prima.
We horen de mening van de maker omtrent de toeristische attracties in vroegere tijden, maar we zien hiervan wel veel beelden.
De montage is rustig en adequaat, sommige interacties kunnen wel ingekort worden en er zijn ook enkele herhalingen van natuuropnames.
Bijzondere elementen:
Een mooie Informatieve film over diverse aspecten van het leven met olifanten, met aandacht voor het dierenwelzijn en een kritische blik.

BRONS


Film 9
Titel: “ Game over ”
Een  fictie film van de groep Floris Bulk
B.V.C. jongeren filmstudio

Korte inhoud:
Een jongen vermengt “game” met werkelijkheid en komt in aanraking met de politie.

Verhaalstructuur:
De jongen is in zijn belevingswereld een buitenstaander en vlucht daarom weg in het vele gamen. Hij gaat zo op in het gamen dat hij verward raakt tussen deze twee werelden, zodat hij die niet meer kan onderscheiden. Hierdoor is hij in staat om drugsdealers te overmeesteren, maar maakt dan kennis met de echte wereld, een arrestatie en verhoor door een agent.
Deze overmeestering zien we terug in een flash-back tijdens het verhoor.

Filmische vormgeving:
Er is fraai camerawerk geleverd, zoals het droneshot van de fietser, die naar eenzame hoogte gaat en het volgende shot naar beneden met daarna de “rijder” naar de deur.
Het spel is een beetje houterig en bij de scène van het coke snuiven nogal over geacteerd.
De gebruikte filmmuziek maakt het spannender en spectaculairder. De dialogen zijn niet altijd goed verstaanbaar, waardoor niet iedereen alles goed kan volgen.
De montage heeft goede momenten maar laat soms ook “leemtes” open waardoor we de ontwikkeling soms niet goed kunnen volgen.

Bijzondere elementen:
Een leuk fantasieverhaal, met een actueel gegeven, waarbij sommige jongeren totaal worden beheerst door de game wereld.

BRONS

Film 10
Titel: “ Daniël”
Een  fictie film van Dick van de Heuvel
A.F.C.

Korte inhoud: Een speelfilm. We volgen Daniël tijdens 3 verschillende periodes van zijn leven.
Verhaalstructuur.
Het is een chronologisch verhaal in drie aktes. Bij de start is Daniël 10 jaar en voelt hij zich eenzaam en niet begrepen.
Daarna maken we een tijdsprong naar de periode dat hij 25 en later 35 jaar is.
In de eerste akte verliest Daniël zijn kille moeder, in de tweede beleeft hij de scheiding met zijn kille vrouw. In de derde akte heeft hij een liefdevolle vrouw en een kind. Dat kind wordt nu ook door opa goed opgevangen en ondervindt de kleinzoon de liefde die Daniël als kind gemist heeft. De kleinzoon mag het konijn wel aaien en dit konijntje is niet voor de kerst.
Het verhaal begint met Daniël als hij alleen is met zijn vlieger en eindigt als hij samen met zijn zoon op dezelfde plek ook die vlieger oplaat en opa toekijkt vanuit het raam.

Filmische vormgeving:
Het begin is veelbelovend met mooie scènes op de boerderij. In het verloop van de film is het camerawerk goed en zien we prima camerastandpunten. De acteerprestatie van de jonge Daniël is erg goed. De anderen acteren geloofwaardig.
Het scenario is eigenlijk net wat overdone en de montage te traag, bijvoorbeeld bij de bejaarden waar Daniël diverse klusjes opknapt. De scène waarin Daniël, in het donker, op zoek gaat kan beter uitgewerkt worden. Wat zoekt hij? Dat wordt de kijker niet duidelijk gemaakt. We missen de clou van zijn zoektocht. Daar had de maker de kans om meer spanning in de film te brengen.
De dood van de moeder van Daniël komt nogal onverwacht en krijgt daarna ook weinig aandacht. We zien dan wel een aandoenlijk shot waarbij Daniël die arm om zich heen legt waar hij altijd naar verlangde. De dialoog in het café is slecht verstaanbaar maar voor de rest is het geluid goed. De montage is goed, maar niet verrassend. De film had in het geheel korter gekund.  

Bijzondere elementen:
Een verhaal met een goede afloop, waarbij het karakter van Daniël goed wordt neergezet.

ZILVER


Film 11
Titel: “ De struisvogelboerderij  ”
Een non-fictie film van Wobbe Gorter
Individueel lid.

Korte inhoud:
Reportage over de diverse activiteiten op een boerderij waar o.a. struisvogels worden gehouden.

Verhaalstructuur :
Lineair verhaal over het werk op de boerderij, de zorg voor de struisvogels en andere dieren.
Daarnaast is er de gelegenheid om de producten, zoals de beschilderde eieren die door de vrouw gemaakt worden, te kopen. Ook het vlees van de struisvogels wordt verkocht.
De voice-over geeft ons een compleet beeld van het gehele bedrijf.

Filmische vormgeving:
We zien mooi camerawerk met goede close-ups, zoals de kop van de emoe en de poten van de struisvogel. Ook de beschilderde eieren worden goed in beeld gebracht.
De voice-over heeft een goede stem en weet beeld en verhaal goed te combineren. De informatie die we krijgen is interessant. Het shot waarbij de struisvogels de boer bedanken is een leuk moment. De muziek is ondersteunend en de jury had graag wat meer live-geluid willen horen. De montage is goed gedaan.

Bijzondere elementen:
De film komt over als een promotiefilm voor het bedrijf.
Het is een boeiende film over een apart onderwerp.

ZILVER


Film 12
Titel: “ De horror manege ”
Een fictie film van de groep Elin van de Velde.
B.V.C. Jongeren filmstudio.

Korte inhoud:
Op een manege, waar geen paarden meer zijn, loopt een logeerpartij van vier tienermeiden volledig uit de hand.

Verhaalstructuur :
Een gezellige logeerpartij ontwikkelt zich tot een groot horrordrama als de meisjes elkaar vermoorden. De oorzaak van deze moordpartij ontstaat als één van de meisjes het gevoel heeft dat ze belachelijk gemaakt wordt, omdat ze paardengeluiden hoort. Dan wil ze wraak nemen. De vriendschap is dan ver te zoeken. Als slot ziet ze maar één uitweg en dat is, met een overgebleven meisje, heel hard weglopen. De horrorscènes kunnen beter opgebouwd worden, hier ontbreekt het aan een goed scenario.

Filmische vormgeving:
De sfeer op de slaapzaal is goed neergezet en we zien daar leuke camerastandpunten.
Een leuk shot is het slapende meisje met haar knuffel.
Het spel van de meisjes is in het begin beter dan in het verloop van de film. Dat komt omdat de moorden niet spannend overkomen. Hier had een betere belichting ook bij kunnen helpen. Tevens kunnen geluidseffecten meehelpen om een film echt spannend te maken.
De muziek is wel goed. Maar werk meer met livegeluiden, zoals een piepende deur, het ritselen van het hooi en dergelijke en gebruik effecten om je film boeiender te maken.

Bijzondere elementen:
Een leuk idee en met een goed scenario kan dit een nog spannendere film worden.

BRONS

Film 13
Titel: “ Nog een paar dagen ”
Een  fictiefilm van Wim Bouterse.
A.F.C.

Korte inhoud:
Een man ontmoet zijn jeugdliefde vlak voor zijn dood.
Verhaalstructuur :
Op de ene boerderij komt een nichtje terug uit Canada en worden daar herinneringen opgehaald.
Op de andere boerderij mijmert de buurman nadat hij te horen heeft gekregen dat hij ongeneeslijk ziek is.
Als de buurman op bezoek gaat bij de zieke buurman komt het verhaal samen.
De zieke buurman vertelt aan zijn buurman een jeugdherinnering, waarin het nichtje een rol speelt. Zij was de grote jeugdliefde van de zieke man. De buurman brengt de twee oud-geliefden bij elkaar en zo beleeft de buurman nog een mooi moment voor hij sterft.

Filmische vormgeving:
Het camerawerk is mooi. We zien een mooi, maar lang, introshot dat genomen is met de drone. Het gesprek, tussen de twee buurmannen, is goed opgenomen met diverse goede close-ups van de heren. Ook een mooie close-up van de viool.
De zieke man vertelt zijn verhaal boeiend aan zijn buurman. Enkele flash-backs hadden de film sterker gemaakt. Nu komt het allemaal wat traag over.  De muziekkeuze is prima. De klassieke muziek past bij de inrichting van de kamer van de zieke man; het zegt ons iets meer omtrent de levensstijl van deze man. Het vormt een goed geheel bij zijn mijmeringen waarin hij zegt, dat hij rust wil en een goed leven heeft gehad. Hier heeft de maker de sfeer goed neergezet. De ontmoeting met zijn jeugdliefde vormt een goed slot, maar wordt wat over-acted gespeeld.  

Bijzondere elementen:
Een aparte originele vormgeving van dit scenario. Toch komt het geheel wat statisch over op de kijker.

BRONS


Film 15
Titel: “ Youngblood ”
Een fictie film van de groep Anke Hofman.
B.V.C. Jongeren Filmstudio

Korte inhoud:
Muziekclip over een vastgelopen relatie tussen een meisje en een jongen.
Verhaalstructuur:
In de intro laat het meisje aan de jongen duidelijk weten dat zij geen relatie met hem wil hebben. De jongen mist haar en ziet overal beelden van haar. De vele beelden en effecten vormen niet echt één verhaal. In de tekst horen we woorden als run away en come back waaruit  wij begrijpen dat hij naar haar verlangt.

Filmische vormgeving:
De lengte van de muziek is ook de lengte van de film. We zien goede beelden en mooie effecten, zoals bij het water gooien, maar ze vormen niet echt één geheel. Er is geëxperimenteerd met de vormgeving zoals bij het stilstaan van de jongen te midden van het drukke publiek in de winkelstraat. Het beeld van de twee jongeren op de bank wordt nogal vaak herhaald. Als beelden weinig nieuws brengen dan is de formule snel uitgewerkt.
De dronebeelden zijn goed gemaakt.
Het spel van de beide jonge mensen is goed.
Het geluid in de auto is goed, maar de buitenshots klinken erg gefilterd.  
De montage is vernieuwend en vlot.

Bijzondere elementen:
Een prima en zorgvuldig gemaakte videoclip. De verlatenheid en het verdriet worden goed getoond. De eenzame jongen in de draaiattractie en het opgewekte muziekje geven wat verwarring. Bij het ene jurylid komt het over als dat hij eenzaam achterblijft , bij het andere jurylid geeft het de indruk dat hij een beetje over zijn verdriet heen is.
De tekst omtrent de tulpen in de aftiteling was een leuke grap.

ZILVER



Film 17
Titel: “ Brainwashed ”
Een  fictie film van Juul Rikkers
Individueel lid.

Korte inhoud:
Animatiefilm over de mobiele telefoon die onze hersenen en onszelf beheerst.
Verhaalstructuur:
Het verhaal is opgebouwd uit animaties van zelfgetekende portretten.
Het verhaal bestaat uit drie aktes. In de eerste akte ervaren we de jongen in zijn dagelijkse sleur met zijn mobiel. Hij maakt geen fysieke contacten meer.
In de tweede akte krijgt hij een black-out en verliest hij de telefoon.
We zien een flash-back naar zijn lagere schoolperiode waarbij de tekening van een klein raketje de omslag geeft. Follow your dream.
In de derde akte laat hij zich niet meer regeren door zijn mobiel maar heeft weer oog voor de omgeving, zijn huisdier en zijn dromen.

Filmische vormgeving:
Mooie tekeningen vormen de basis voor de prachtige animaties. We zien ook goede close-ups. De scherptediepte beelden en de natuurlijke bewegingen zijn erg mooi gedaan.
De live-beelden, die in de klas genomen zijn, geven een fijne afwisseling: Ze passen er prima tussen met de set-up van het raketje. De muziek is prima en past bij het ritme van de beelden en geeft wat extra dynamiek.
Een sterk element is dat het verhaal verteld wordt zonder woorden en alleen hier en daar een ondertiteling.  

Bijzondere elementen:
Origineel vanwege  animatietechniek en visuele vormgeving.

ZILVER

Film 18
Titel: “ Fins Lapland, Het woongebied van de Sami ”
Een non-fictie film van Henny Heslinga.
B.V.C.

Korte inhoud:
Een vakantiereportage over het leven van de Sami in Finland.
Verhaalstructuur :
Een voice-over begeleidt ons chronologisch door de vakantieweek heen.
We maken kennis met het leven van dit bijzondere volk en hun land.
Tijdens de diverse excursies horen en zien we wat er allemaal te beleven is.

Filmische vormgeving:
Het camerawerk is goed en we zien mooie beelden van het ijzige landschap en het Noorderlicht. De jury zou graag meer close-ups willen zien. Nu is de camera vaak observerend aanwezig waardoor het wat afstandelijk wordt. Een enkele keer wordt er vanuit de beleving van de cameravrouw gefilmd.
De voice-over heeft veel te vertellen, maar ze praat nogal snel. Probeer hier wat meer rust in te brengen. Als je ruimte overlaat voor de kijker om even rustig te genieten van de mooie beelden dan wint de film aan kracht. Je kan opmerkingen als “we gaan dit of dat doen” beter vermijden. Dat is goed voor de familieleden, die erbij waren, maar ze passen niet in een wedstrijdfilm. De muziek is traditioneel en ondersteunend. Een paar leuke interviews zouden ook een goede afwisseling geven. We worden dan meer bij de bevolking of de reisgenoten betrokken.
De montage is goed verzorgd.

Bijzondere elementen:
Een leuk verslag over een apart gebied en een mooi volk. Maar het is duidelijk een film voor de doelgroep, de eigen familie, en die zal er zeker blij mee zijn.

BRONS


Film 19
Titel: “ Blauwe plekken ”
Een fictie film van de groep Teun en Jonathan.
B.V.C. Jongeren Filmstudio.

Korte inhoud:
Een speelfilm over huiselijk geweld en wat dat met een kind kan doen.
Verhaalstructuur:
Het verhaal wordt chronologisch verteld. Het bestaat uit drie aktes en heeft een open eind.
Akte één: Daan lijdt onder de ruzies van zijn ouders. De vader reageert zijn frustraties af op Daan en mishandelt hem. Akte twee: Daan voelt zich eenzaam en verlaten ondanks dat een vriendin vriendelijk voor hem is. Hij wil een eind maken aan zijn leven.
Akte drie: Zijn vriendinnen kunnen dit, gelukkig, verijdelen.  

Filmische vormgeving:
De cameravoering is goed. Er is voldoende afwisseling in camerastandpunten, totalen, half totalen en close-ups. Het spel van Daan is prima. Hij speelt geloofwaardig en brengt de emotie goed over. Het spel van de ouders van Daan is over-geacteerd. Dat kan best iets rustiger, terwijl je toch goed de ruzie overbrengt.
De scène van het zieke broertje roept vraagtekens op. Dat moet beter uitgewerkt worden.
De reden waarom vader Daan aan het mishandelen is, kan ook duidelijker neergezet worden. Het was goed geweest als de makers, via een set-up, de kijker duidelijk had gemaakt hoe de meisjes zo zeker wisten waar Daan heen was gegaan. De bezorgdheid van de meisjes is goed gespeeld en op camera vastgelegd. De slotscène waarin de meisjes hem net op tijd van het spoor aftrekken en hun vriendschap tonen is ontroerend.
De muziek past bij de film. De montage is over het algemeen goed, maar monteer een paar klappen onder de mishandeling zodat het dan echter overkomt.

Bijzondere elementen:
Een bijzondere film met een gedurfd thema, zeker voor jonge filmers.
Goed gewerkt met elkaar!

ZILVER


Film 20
Titel: “ De ooievaar, brenger van nieuw leven.”
Een non – fictie film van Hilko Hof
A.F.C.

Korte inhoud:
Reportage over de ooievaars in Nederland.
Verhaalstructuur: De voice-over vertelt de kijkers eerst enkele algemene gegevens omtrent het leven van een ooievaar. Daarna volgen we een ooievaarspaar vanaf het moment van aanvliegen op het lege nest, het leggen van de eieren en het verzorgen van de jongen, tot het vertrekken van de  ooievaars naar een warmer gebied.
Filmische vormgeving:
Mooi camerawerk, met in het bijzonder de drone beelden. Hierdoor hebben we goed zicht op de gebeurtenissen in het nest. De voice-over is duidelijk en geeft goede informatie.
De muziek past er goed bij en is in harmonie met de tekst en de beelden. Mooi is het geluid van het “klepperen” van de ooievaars.
Soms zien we in de montage een springer. Enkele beelden worden herhaald, dat geeft de indruk dat de voice-over meer tijd nodig heeft om haar verhaal goed over te brengen.

Bijzondere elementen:
Leuke film over de ooievaars. De film wordt gedragen door de mooie drone beelden.

BRONS


Film 21
Titel: “ Pang, Pang.”
Een fictiefilm van Flore Pensaert.
Individueel lid.

Korte inhoud:
Kan je afscheid nemen van je oude leven om te proberen een nieuwe start te maken?
Verhaalstructuur :
Oude herinneringen vormen de basis voor de flash-backs in het leven van Judith.
Die herinneringen maken haar depressief, waardoor ze liever dood zou willen zijn.
Ze vraagt haar jongere  “ik” om dit uit te voeren, zodat ze een nieuw leven kan beginnen, waarin ze haar leven anders zou kunnen inrichten. Maar de mens moet het leven lijden zoals dat is uitgestippeld. De overgang naar de “nieuwe Judith“ is moeilijk te plaatsen.

Filmische vormgeving:
Fraai cinematografisch begin met het rolluik, helaas met een sigaret.
Het camerawerk is prima, met goede close-ups van onder andere de foto’s.
Goed is dat de mishandelingen maar kort getoond worden. Deze beelden komen wel indrukwekkend over. Vlak voor de ontmoeting met de twee verschillende Judiths horen wij een kraai, het symbool van de dood. De scène waarbij ze samen naar de sterrenhemel kijken is indrukwekkend, ook door de inhoud van de teksten.
Het verschil van de sombere sfeerbeelden en de slotscène die fris en vrolijk overkomt is erg groot. Luidt deze lichte scène een nieuwe periode in?
De muziek is sterk sfeer bevorderend. De montage is goed gedaan met, vooral in het begin, een goede decoupage. Er is een mooie belichting.
Bijzondere elementen:
De film roept vele vraagtekens op en diverse momenten geven de kijker de kans om dingen zelf in te vullen. Dat maakt de film bijzonder en boeiend. De kijker wordt gedwongen om zelf verder door te denken. Is je lot onafwendbaar?

ZILVER









Statutaire naam:
Stichting NOVA-noord
Ingeschreven bij: KvK 40049088
IBAN: NL48 SNSB 0866 230 246
postadres:
Kennemerland 294
9405LT  Assen

Created with WebSite X5
NOVA-Noord
Non-Profit Filmers
Noord Nederland
Terug naar de inhoud